תעלות ניקוז מי גשם בחצר ביתך – טיפים לחורף יבש

החורף כבר כאן ועמו גשמים, רוחות, שלוליות וללא הערכות מתאימה גם הצפות בחצר הבית. על מנת שתוכלו גם אתם השנה לראות בגשמים ברכה, הקדימו להיערך לקראת החורף עם התקנת תשתיות תואמות, בין היתר תעלות ניקוז מי גשם, אצלכם בחצר. מערכת ניקוז של מי גשם יש לתכנן ולהתקין בכל בניין מגורים ובכל בית פרטי כבר בשלב הבנייה. אם יש אצלכם מערכת ניקוז תקנית עם קולטן למי גשם, המים יזרמו החוצה מהחצר גם כאשר מדובר בגשמים כבדים. בהעדר תשתית מתאימה וקולטן, המים יצטברו בחצר, יגרמו להצפה ובחלק מהמקרים גם יחדרו את הבית ויגרמו לנזקים משמעותיים.

תעלות הניקוז משמשות בתפקיד כפול. מחד, הן מגנות על הסביבה האורבנית, המדרכות והכבישים מהצפות ומאידך מאפשרות למי הגשמים להתנקז למקור בו ניתן להעבירם למאגר מתחת לפני הקרקע על מנת לטהר ולמחזרם או להעבירם למקורות אחרים על מנת להפטר ממי הגשמים המזוהמים בלכלוך שהצטבר בתהליך ניקוזם. ממה עשויות תעלות אלה, ומה תכונות כל חומר? הכל במאמר לפניכם.

הכנת החצר לקראת החורף מתחלקת לשני חלקים: חלק אחד מתייחס לתחזוקה של מערכת ניקוז קיימת וחלק שני מתייחס להתקנה של מערכת ניקוז חדשה. אחד המרכיבים המרכזיים והמשמעותיים ביותר בכל מערכת ניקוי הוא קולטן מי גשם אליו זורמים המים מהגג של הבית או מהגינה. קליטה של כל מי הגשם אל תוך קולטן המים מאפשרת לכם לשלוט בזרימה של המים ולכוון אותם במהרה אל בורות הניקוז החיצוניים או אל תעלות ניקוז מי גשם.

קולטן סתום

פעמים רבות, הצפות נגרמות על גגות של בתים ובחצרות עקב סתימה בצינור הניקוז של המים. אם קולטן המים שלכם נסתם בעלי שלכת יבשים, בוץ, אבנים, לשלשת ציפורים או כל לכלוך אחר, המים לא יוכלו להתנקז ויצטברו בשטח הגינה או הגג. את אותם מים עומדים על גג הבית או החצר יש למהר לנקז בשל סכנת חלחול של המים אל תוך המבנה תוך גרימת נזקי רטיבות משמעותיים.

תעלות ניקוז מי גשם

תעלות ניקוז מי גשם

על מנת למנוע את הצטברות המים וההצפות, כל שעליכם לעשות הוא להקפיד לנקות את קולטן הגשם באופן קבוע. ההמלצה היא על ביצוע ניקוי יסודי בתחילת החורף. עם כל דיווח על סערה בפתח כדאי לוודא שהקולטן נקי ופנוי לקליטת המים. אם סתימות בצינור המרזב אצלכם הן דבר שבשגרה, בכל יום גשום חשוב לוודא שישנה זרימה תקינה של מים בצינור המרזב.

תעלות ניקוז מי גשם – הכנות מומלצות בחצר לקראת החורף

אם אין אצלכם בחצר מערכת ניקוז של מי גשם כדאי שתכירו את השיפוע הטבעי של הקרקע ותדעו לאיזה כיוון זורמים מי הגשם. תכנון נכון ירחיק את המים מקירות הבית ויוביל אותם אל מחוץ לחצר. אם הקרקע אצלכם בחצר אינה מסוגלת לספוג את מי הגשם יש להיערך בהתאם עם פתרונות ניקוז. התקנה של תעלות ניקוז מי גשם סמויות וגלויות בהתאם להמלצה של יועץ קרקע תבטיח לכם ניקוז יעיל של המים אל מחוץ לחצר.

השלב הבא בהכנות לקראת מזג האוויר הסוער של החורף יהיה איטום של מחסנים ומבנים מפני חדירת מים, אחסון וכיסוי של ריהוט גן במקום מוגן מגשם. את כל הפריטים שנשארים בחצר חשופים לרוחות יש לקשור היטב על מנת למנוע מהם לנוע ברוח ולגרום כך לנזקים.

ייצור בנירוסטה

תעלות ניקוז מי גשם מסוג נירוסטה משמשות על מנת ליצור תעלות בעלות עיצוב בגוון מטלי או בעיצוב מדויק לרבות חריצים הקבועים בסבכות – אותו כיסוי שטוח שנועד לסנן את מי הגשמים מחד ולאפשר ניקוז מהיר ויעיל של הנוזלים לתוך האדמה. יתרונה של הנירוסטה הוא העובדה כי היא עמידה בפני חלודה ובעלת מראה אסתטי ומהוקצע המתאים למטבחים, מתחמים ביתיים ומסחריים וכן בתים פרטיים מעוצבים. אם נדרשת תעלה המסוגלת לעמוד בעומס או בלחץ גבוה יותר של נוזלים נעדיף לעשות שימוש בתעלות עשויות בטון פולימרי המציע עמידות בפני נוזלים לצד עוצמה רבה. אילו תכונות יש לתעלות אלה?

תעלות ניקוז מי גשם – ייצור בבטון פולימרי

תעלות בטון פולימרי הפכו לפופולריות לאורך השנים בזכות השילוב בין עוצמת הבטון לחומרים דביקים (פולימר) וכך מתקבל חומר שאינו רגיל לתנאי הטמפרטורה, עמיד בפני לחות (תכונה משמעותית במיוחד כאשר מדובר בתעלה שכל יעודה הוא להעברת נוזלים) תוך שימוש מהיר בתערובות המאפשרות לחומר להתייבש בתוך זמן קצר יותר מבטון רגיל. בזמן יציקת הבטון הפולימרי ניתן לבנות תעלות בצורות שונות, בעוביים משתנים ובזוויות על פי הצורך. הבטון הנוזלי, המועבר דרך תבניות שהוכנו מראש מתקשר ויוצר את התעלה המוגמרת.

יתרון נוסף של תעלות בטון פולימרי הוא עמידות גבוהה במגע עם כימיקלים שונים. תכונה זו הפכה את התעלות למבוקשות במיוחד לא רק באזורים בהם נדרש ניקוז מי גשמים הנחשבים לטהורים יחסית, אלא גם בניקוז של שפכים הכוללים מזהמים שונים או כימיקלים שהופקו במתחמים תעשייתיים. לצד תכונות אלה חשוב לציין כי לבטון הפולימרי גם יכולה ספיגה מעולה של רעידות או זעזועים. לכן, גם תעלות ניקוז מי גשם הממוקמות מתחת לכבישים עליהם עוברות מכוניות או משאיות לאורך היום יהיו פחות רגישות לתנועה זו והתעלה תישאר עמידה לאורך שנים.

הבטון הפולימרי משמש גם על מנת ליצור תעלות ניקוז מי גשם הנמצאות מעל לפני האדמה, בהם נדרש עיצוב אסתטי אותו ניתן להשיג בקלות באמצעות יצירת טקסטורה על הבטון. ניתקל במוצר זה, למשל, במגרשי ספורט או מסלולי ריצה וקפיצה – בהם ישנה חשיבות גבוהה לניקוז מי הגשמים לצד שמירה על חזות מרשימה.

לסיכום, תעלות לניקוז גשמים הם חלק בלתי נפרד מתהליך בנייה מושכל של מתחמים פרטיים וציבוריים. הן תעלות ניקוז מי גשם נירוסטה והן תעלות בטון פולימרי מציעים עמידות גבוהה בפני נזקי מזג האוויר כאשר לבטון הפולימרי יתרון נוסף – הוא חזק ועמיד יותר ומתאים לניקוז כמות גדולה של גשמים בלחץ רב.