שימוש במוצרי תשתית נפוץ הן במרחב האורבני והן במרחב הפרטי. כאשר אנו במהלך חיי היומיום משתמשים בתוצרי עבודתם קל לשכוח כי אלפי קבלני תשתיות בונים את מערכות הביוב אליהן מתנקזים מי המקלחת שלנו, את תשתית המים שהגיעו לדירה, את חיבור האינטרנט באמצעותו אתם קוראים את המאמר הנוכחי ואת חיבור החשמל המאפשר לכל המכשור הטכנולוגי סביבכם לעבוד. על מנת ליצור את התשתית, ולדאוג לתחזוקתה, הקבלנים השונים משתמשים באין ספור פריטים, חלקם בגודל זעיר וחלקם גדולי ממדים – אלה הם מוצרי התשתית. אך כיצד ניתן לבחור מתוך המגוון העצום הקיים את הפריטים המתאימים?

תכנון התשתית

כל אחד מסוגי התשתיות, מתוכנן, לעתים שנים לפני הקמת התשתית עצמה, על ידי מומחים בתחום. במהלך התכנון קיימת התייחסות למספר פרמטרים חשובים כגון מספר המשתמשים בתשתית (כיום ובעתיד), מבנה התשתית, העומס הצפוי עליה מצד גורמים שונים וכן מגוון רחב של שיקולי בטיחות. מוצרי התשתית השונים מיועדים לתפעול יעיל ובטוח לאורך זמן – ולכן כחלק מתכנון התשתית יש לבחון את עמידות המוצרים. נרחיב על כך מעט.

שמירה על תקציב מוגבל

כאשר מתכננים תשתית יש לבצע גם הערכה של התקציב הנדרש לביצועה. חלק ממוצרי התשתית עולים עשרות שקלים בודדים, אך יש מוצרים שמגיעים גם לעשרות אלפים. לכן, בכל ביצוע של תוכנית רכש, יש לבחון מספר חלופות ולמצוא את המוצרים המתאימים במחיר האטרקטיבי ביותר. תכנון מקיף של התשתית בצורה נכונה, יחסוך משאבים רבים בעתיד. עם זאת, לעתים חשוב לשלם מעט יותר על מנת להשתמש בחומרים חזקים ועמידים. מדוע?

מוצרים עמידים לאורך זמן: חיסכון בתחזוקה ומניעת תקלות

לצד הניסיון לבנות את התשתית בהתאמה מלאה לתקציב, יש לקחת גם פרמטרים נוספים בחשבון. לדוגמה, רכישה של פריטים זולים, מחומרים פחות עמידים עשויה לעלות בטווח הארוך סכום גבוה יותר, זאת משום שנוספות עלויות תיקון ותחזוקה, וכן רכישה של מוצרים מתכלים מחדש. לכן, הקפדה על איכות החומרים, וכן בחינה של תווי התקן שלהם על פי הסטנדרטים הקבוצעים בישראל ובעולם – יכולה לסייע למצוא את מוצרי התשתית המתאימים ביותר לכל פרויקט.

הבטחון מעל לכל

שיקול אחרון בבחירת מוצרי התשתית הוא האספקט הבטיחותי שלהם. למשל, במוצרים הקשורים לתשתית חשמל קיים פרוטוקול קבוע הנוגע לנהלי בטיחות, וכן בהתאמת קווי מים וביוב. היות ומדובר בתשתיות המשרתות כמות גדולה של אנשים בסביבה האורבנית, תקלה עשויה לגרום לאסון כבד. בחירת מוצרים תוך שימת לב לאספקט הבטיחותי, ללא עיגול פינות, תפחית את מספר התאונות העשויות להתרחש כתוצאה מתשתיות לא תקינות.

לסיכום, לפני בחירת מוצרי תשתית יש לבחון מספר אספקטים, מלבד מחיר המוצר, איכותו והתאמתו לתקנים ולסטנדרט בטיחות גבוה יש לתכנן היטב את הפונקציונליות של המוצר בתוך התוכנית הכוללת. כמו בכל תחום, בחינה מושכלת של הפרטים הקטנים תסייע לכל פרויקט תשתיות להיות יעיל ומוצלח יותר.