בכל התחלה של תהליך בנייה בשטח שלא היה בשימוש קודם לכן, יש לדאוג קודם כל לבניית התשתיות באיזור. כל מבנה מכיל חיבור לתשתיות העירוניות, ביניהן תשתיות המים, החשמל וכמובן הביוב. שילוב תשתיות ביוב חיוניות במיוחד על מנת לדאוג ששפכים לא ימצאו את דרכם חלילה למקורות המים לשתייה, וכן הן מפונות מתחת לפני הקרקע על מנת שלא יצרו מטרד מבחינת ריח ושיקולים בריאותיים.

מה לוקחים בחשבון בבניית תשתיות ביוב?

לפני שמתחילים לעבוד על תשתיות הביוב של מבנה מסויים נלקחים בחשבון שני גורמים עיקריים. הראשון הוא סוג האדמה עליה יוקם המבנה, ובדיקה מדוקדקת של הקרקע בה יוצבו צינורות הניקוז השונים אותן בד"כ יבצעו קבלני תשתיות. חשוב לבדוק מהי האדמה בה חופרים על מנת לדעת אילו כלים מסוגלים לחפור בקרקע זו, אם מדובר בקרקע חולית, מלאה באבנים או אפילו אם יש ציוד החודר לסלע. שיקול נוסף שיש לקחת הוא באם מדובר באדמה חולית, הציוד עצמו עשוי לשקוע או להתדרדר ולכן יש צורך להשתמש בציוד מתאים ולמצוא נקודות בהן הקרקע יציבה יותר.

בחינת השיפוע של הקרקע באיזור 

בדומה למעבר של צינורות מים גם צינורות שפכים נבנות בשיפוע על מנת לאפשר זרימה שלהם בכיוון הנכון, על מנת לפנותם, ולא חלילה לכיוון המבנה. את קווי הביוב בדרך כלל בונים בשיפוע המתחיל מעשרה אחוז אך לעיתים תנאי השטח מחייבים עבודה עם שיפוע אחר, או אפילו הוספת משאבות ייעודיות או מפלים לאורך קו הביוב הנבנה.

בחירת עובי הצינורות בהתאם לצפי כמות השפכים המפונה 

קיים הבדל בין תשתיות ביוב של מפעלים ומתחמים תעשייתיים לבין תשתיות ביוב ביתיות. שימוש תכוף בצנרת ידרוש צנרת מחומרים עמידים יותר, וכן עליהם להיות רחבים מספיק על מנת שיוכלו לענות על הצרכים הגוברים במתחמים פעילים במיוחד. בעוד צנרת לבית פרטי תהיה צרה יותר, צנרת המשמשת מגדל מגורים תצטרך לעמוד בעומס רב, ויש לתכננה בהתאם על מנת שלא תקרוס בעומס. את הצנרת מתכננים מחומרים עמידים שאינם עשויים לצבור חלודה או עובש עם הזמן.

תכנון מדוייק של השטח מבטיח תוצאה שתשאר לאורך זמן 

הקמת תשתיות ביוב מקדישה תכנון מדוקדק של כל אחד משלבי הכנת הקרקע וחיבור הצינורות. יש לצפות מראש את התנועה לכיוון איזור צבירת השפכים, הנמצא לרב באיזור הנמוך יותר בכל רשות עירונית. נהוג לכנות איזור זה בשם "שורש" מכיוון שממנו מתחיל להסתעף מעין עץ של כל קווי הביוב הנמצאים באיזור.

כמו כן יש לשים לב ליצירת מערכת המרוחקת ממערכת קווי המים המשמשים לשתייה, על מנת שאם מתרחשת תקלה כלשהי לא יעברו בטעות שפכים למי השתייה. המערכות השונות נבנות בתכנון המשולב עם גורמי תכנון עירוניים האחראים על תשתות אחרות. היות ומדובר לעיתים בצינורות בעלי נפח רב יש לבצע תכנון קפדני של הקו כולו עד להשתלבות עם מערכת איסוף שפכים קיימת.