התשתית העירונית מורכבת משלל שירותים שמעניקה הרשות לתושבים, ובתוכה נכללים גם שירותי הביוב, תשתית המים, החשמל, האינטרנט ותשתיות נוספות. על מנת לאפשר לכל תושב ליהנות ממגוון השירותים נעשה שימוש בפריטי ציוד רבים המכונים "מוצרי תשתיות". נסקור בקצרה חלק ממוצרי התשתיות הנפוצים שניתן למצוא במרבית הרשויות העירוניות.

המדרכה

למרות שנראה כי המדרכה מורכבת מלבנים בלבד, בפועל על מנת להשתמש במדרכה היא צריכה לכלול גם מוצרים נוספים שיאפשרו ניקוז תקין של מי גשמים, מכסה ביוב בטיחותיים, שיאפשרו ביצוע עבודות תשתית מבלי שיסכנו עוברים ושבים וכן אבני שפה הממוקמות לצד הכביש, ולעתים צבועות בצבעים שונים, על מנת לסייע להסדרי החנייה בעיר.

בין מוצרי התשתית שניתן למצוא הן על הכביש והן על המדרכה ניתן למצוא גם רשתות ניקוז, הממוקמות על המדרכה עצמה, על אבן השפה או בחיבור בין הכביש למדרכה. רשתות הניקוז צריכות להיות רחבות מספיק, מחד, על מנת שינקזו את מי הגשמים ביעילות, אך צפופות מספיק, מאידך,  על מנת לסנן פסולת או חפצים כמו למשל כדור שהתגלגל על המדרכה, או בקבוק שתיה.

הכביש

אחד האספקטים החשובים בבחירת מוצרי התשתית המשמשים בכביש היא רוחבו, עומס התנועה הצפוי עליו, וכן השיפוע של הכביש בחלקים שונים. כאשר מתקינים מכסי ביוב או רשת ניקוז, יש לקחת בחשבון את מיקומן – על מנת שלא יגרמו למפגע בטיחותי הן עבור נהגי המכונית על הכביש, והן עבור הולכי רגל החוצים את הכביש לרוחבו במעברי החצייה. מסיבה זו נהוג למקם את פתחי הניקוז, מכוסים ברשת, קרוב ככל האפשר לשפת המדרכה – מקום בו לא יהוו סכנה.

מוצרים ייחודיים לערי נמל

ערים בהן יש נמל זקוקות למוצרי תשתיות מיוחדים. אחד מהם הוא זקיף המשמש לקשירת אוניות לנמל. בעוד העוגן מסייע למקם, במידה זו או אחרת, את האוניה במקום מסוים, יש לוודא כי האוניה או הספינה תהיה קרובה מספיק לנמל. זקיף לנמלי ים הוא מוצר פופולרי בכל נמל, עשוי מיצקת ברזל, וצבוע בשלל צבעים המאפשרים לאתר אותם בקלות כשצריך. הזקיפים נבדלים זה מזה במשקל הספינה שתוצמד אליהם הנמדד בטונות. כיום בשוק ניתן למצוא זקיפים לאוניות קטנות עד משקל של 5 טונות, ועד לספינות כבדות, עמוס ציוד המגיעות ל-300 טונות.

לסיכום, מוצרי תשתיות הינם חלק בלתי נפרד מכל תכנון עירוני. הן המדרכות, הן הכבישים והן השטחים הציבוריים הנוספים, משרתים את תושבי העיר לאורך 24 שעות, ללא חופשות וללא שבתות. מסיבה זו חשוב לבחור מוצרי תשתיות מחומרים עמידים, שאינם מחלידים, ואינם ניתנים לשליפה קלה על ידי בני נוער העושים זאת כהלצה, מחד או אנשים פרטיים המעוניינים במוצר מאידך. בחירה של מוצרים איכותיים, העשויים מפיברגלאס או יצקת ברזל, מבטיחה מוצר שיוכל לשמש במרחב העירוני במשך כמה עשורים, מבלי שיהיה צורך להחליפו.