על מנת לבנות תשתיות רחוב נעשה שימוש במגוון רחב של חומרי גלם. חומרים אלו חייבים לענות על שלושה קריטריונים: עמידות, אמינות וחוזק. בתשתיות רחוב אין מקום לתקלות ושימוש בחומרים לא מתאימים עלול להסב נזקים בלתי הפיכים. כתוצאה מכך, חומרים לבניית תשתיות נבחרים הן על פי ניסיון העבר והן על פי הגדרת מטרות לעתיד. בעזרת חומרים נכונים אפשר לשפר את איכות הסביבה ולהקים מערך תשתיות יעיל.

חשוב להבין את ההבדלים בין תשתיות רחוב לבין תשתיות של מערכות בניין. בעוד רוב מערכות הבניין מוחבאות בתוך הקירות, הרצפות, התקרות והשלד, תשתיות רחוב הן יחסית חשופות. תשתיות אלו נבנות בכפוף לתכנית עירונית והן משרתות הולכי רגל ורכבים. העומס המופעל על תשתיות רחוב שונה לחלוטין מהעומס של מערכות בניין. בנוסף, לעיתים מקימים מערך תשתיות זמני המשרת את תהליך הבנייה של פרויקטים בענף הנדל"ן.

לא רק מתכת ואלומיניום

השימוש הנפוץ ממנו ניתן ללמוד על בחירת חומרים לבניית תשתיות הוא במכסים לתאי ביוב וניקוז. אלו מכסים יצוקים בבטון, שלצידם קיימים גם מכשים בציפוי ברזל חדש. לעומת זאת, מכסים אובליים לתאי מים מיוצרים מיציקת ברזל וכך גם אבני שפה. רשתות ניקוז מי גשמים המפוזרות בכל רחבי הארץ מיוצרות מיציקת ברזל על מנת להחזיק מעמד. אלו רשתות ניקוז יעילות המשרתות מאות אלפי אנשים בעת ובעונה אחת.

חברות העוסקות בתחום של בניית תשתיות יודעות כיצד לבחור חומרים בהתאם להגדרות הפרויקט. אפשר להשתמש במכסים ומסגרות לתאי ביוב וניקוז למילוי בטון, ברשתות ניקוז לכיסוי תעלה ובמכסים או מסגרות לאבנים משתלבות. הדגש הוא כל הזמן על שילוב מתכת עם פרופיל אלומיניום ופתרונות עמידים אחרים.

תפקיד החברה המבצעת בבניית תשתיות

התפקיד העיקרי של החברה האחראית על פרויקט בסדר גודל של בניית תשתיות הוא לספק חומרים ולהעמיד צוות מקצועי. יש חברות המייצרות ומספקות את כל המכסים לתשתיות התקשורת, הקווים האופטיים בכביש, החשמל והאינסטלציה. תפקיד החברה הוא גם לבחון מתי ניתן לחסוך בהוצאות באמצעות פרופיל אלומיניום, ומהי הדרך הנכונה לשלב בין מתכת לבטון.

שיתוף פעולה בין רשויות מוניציפאליות לבין חברות העוסקות בבניית תשתיות מבטיח הצלחה בפרויקט. שיתוף הפעולה מבוסס על אמון והוא מחייב פגישות רבות להגדרת מטרות, תקציב, צרכים ולוח זמנים. עירייה מקומית יכולה לדרוש מהחברה לייצר מכסים לתשתיות ביוב, חשמל ותקשורת, בעיצובים מיוחדים המתאימים לאופי העירוני. אלו דרישות מיוחדות המשנות את אופי הייצור של חומרים לבניית תשתיות.

לסיכום, מוצרי יציקה ובטון הם רק חלק קטן מסל החומרים הנדרשים עבור בניית תשתיות רחוב. כיום ניתן לראות פרויקטים רבים שעושים שימוש בחומרים חזקים ועמידים. אלו חומרים המשתלבים בסביבה הציבורית ואחראיים על איכות החיים של כולנו. החומרים נבחרים בקפידה והם דורשים בנייה בסטנדרטים בלתי מתפשרים.