בענפי התשתיות והבנייה נעשה שימוש נרחב מאוד במוצרי יציקה. מוצרים קריטיים ומגוונים אלו מיוצרים במפעלי יציקה המתמחים בתחום זה, כאשר היקף הפתרונות והמוצרים אשר יוצקים אותם כדי לייצרם הוא אדיר וכולל סוגים שונים של חומרים. חברת מנשה ברוך ושות' מתמחה כבר מעל 50 שנה במוצרים ייעודיים ומקצועיים לענפי הבנייה והתשתיות, כאשר לצד ייבוא מוצרים ממיטב היצרניות בעולם החברה גם מפעילה מפעל יציקה מנוסה המייצר במקום פתרונות יציקה מחומרים שונים ומגוונים.

תהליך היציקה

מפעל יציקה מתמחה בייצור מוצרים מסוימים בתהליך התעשייתי המכונה יציקה. תהליך זה כולל באופן מסורתי שפיכה של חומר נוזלי לתוך תבניות מיוחדות וייעודיות. התבניות מכילות חללים חלולים בהתאם למוצר שיש לייצר. לאחר התקררות החומר הנוזלי והתמצקותו, מוציאים את התוצרת מהתבנית וכך נוצר לו המוצר הרלוונטי. מפעל יציקה מבצע את כל השלבים בתהליך ועד להפקת מוצר מוגמר.

תהליך היציקה כולל חימום של חומר הגלם כדי להביאו למצב נוזלי ושיהיה אפשרי לצקת אותו לתבניות. בהמשך האלמנט המיוצר מקורר באופן פעיל ויזום או שהחומר מתקרר לאיטו באוויר. באופן גורף, מפעל יציקה עושה שימוש בחומרי יציקה אשר הופכים למוצקים בטמפרטורת האוויר או בתנאים רגילים, חומרי היציקה דורשים חימום מסיבי וגבוה מאוד כדי להפוך לנוזליים ולכן אין כמובן סכנה לשינוי מצב צבירה לאחר היציקה עצמה.

יש עדויות לתהליכי יציקה כבר מלפני מעל 6000 שנים, כאשר הפריט היצוק העתיק ביותר שנמצא עשוי נחושת והוא מתוארך לשנת 3200 לפני הספירה.

חומרי יציקה נפוצים

כאמור, מפעל יציקה יכול לייצר מוצרים מחומרי גלם שונים. לרוב כאשר מדברים על התחום אז אנשים רבים יתכוונו למפעל יציקות מתכת, אך כפי שנראה מיד זהו לא החומר היחיד ממנו מבצעים ייצור ביציקה.

  • יציקות מתכת: בעיבוד מתכת והכנת מוצרי יציקה עשויים מתכות, מחממים ברזל ו/או סגסוגות מתכת אחרות עד למצב נוזלי. המתכת הנוזלית נשפכת לתבניות, מקוררת ואז ניתן לשלוף את המוצר המוגמר להמשך עיבוד. לאחר היציקה לרוב יש לנקות את היציקה ולהסיר חומרים שונים שהצטברו במסגרת התהליך. בהתאם לצורף המעשי והתפעולי, ניתן לייצר יציקות מתכת עם הרכב המתכת המדויק והמתאים ביותר.
  • יציקות בטון: באופן דומה לברזל, מפעל יצקה יכול גם לייצר מוצרים בתהליך של יציקת בטון. למשל מכסי ביוב או אלמנטים שונים לענף התשתיות. ניתן לבצע יציקה מבטון מלא וגם לשלב את הבטון עם מתכת.
  • יציקות פלסטיק ופולימרים דומים: כיום נפוץ מאוד לראות גם מוצרים שונים המיוצרים בתהליך יציקה הכולל שימוש בפלסטיק או בפולימרים מתקדמים אחרים. זה רלוונטי למשל לארגזי תשתיות שונים, לחלקים קטנים ומדויקים, למכסים וכיוצא באלו.

גימור מוצרי היציקה

לצד ביצוע היציקות עצמן וייצור המוצרים הרלוונטיים, מפעל יציקה גם לרוב יבצע את הגימור של המוצרים והפתרונות. לאחר היציקה עשויים להיות אי סדרים אסתטיים או מבניים, כך במקרים מסוימים יש ללטש, לנקות ולהסדיר את מוצרי היציקה. כמובן שבמוצרים רבים צובעים ומצפים את המוצרים לאחר יציקתם.